Aby w pełni korzystać z serwisu ../ należy się zarejestrować.
Można to zrobić
TUTAJ
Zapraszamy na SUMOWA PASJA - Forum sumowe - Forum wędkarskie o sumach
Ten aplet jest widoczny tylko dla niezarejestrowanych użytkowników!

Translate

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Aktualnie online

· Goście: 3

· Użytkownicy:


· Łącznie użytkowników: 2,438

· Najnowszy użytkownik: Donaldgoard


NASZ FANPAGE

Zobacz temat

 Drukuj temat
Retro
Lucas napisał(aM

Farby chyba najdroższe z całej imprezy, ja do swojej za małą puszkę płaciłem około 100 zł, a poszły 4 puchy na samo dno G


To duże musiało być te dno.U

Jeśli chodzi o malowanie żywicą nie próbowałem.
https://www.facebook.com/zdargocic
 
Lucas
Łódź 420 cm i malowane 3 warstwy. Dwie puszki na 1,5 warstwy...
 
Slawomir Tabor
Ja malowałem dno poliuretanem technicznym wyszło 5 litrów .
Malowałem 1 x wałek poprawka pędzlem grubo , szlifowanie i jeszcze raz wałek i pędzel , szlifowanie na koniec 2 x pistoletem , szlifowanie i polerowanie .
Wyszła lekka morka .
Dobry poliuretan załatwił mi Loniek ale nie pamiętam nazwy był tani i bardzo twardy .
Polren chyba .
Edytowane przez Slawomir Tabor dnia 12.01.2018 19:03
Bez zacinania nie ma łapania.
Życie ucieka szybciej niż duży sum na haku.
Najbogatsi ludzie to Ci którzy handlują nadzieją a PZW w szczególności .
Urodziłem sie w komunie .Trochę pożyłem i umrę w kolorowej komunie .
 
Retro
Każdy robi jak uważa, jeden zgodnie z zaleceniem, najczęściej producenta,
drugi zgodnie z praktyką.H

Kadłub Romany 430 ma 10 m2, nie pamiętam, max 12 m2, litr farby powinien wystarczyć na koło 10 m2, (różnie źródła podają od 8 do 12 m2 ),
oczywiście malowanie wołkiem.I

3 litry farby to jest max, 1 litr podkład epoksydowy i 1-2 litry farby poliestrowej zależy jak kryje.G

Oczywiście spotkałem się z maniakami, którzy dają 3 x podkład i 5 x farba
+ 2 x lakier bezbarwny, masakra, ale kto bogatemu zabroni.N
https://www.facebook.com/zdargocic
 
Longin Bojanowski
Pisałem , że podkład epoksydowy ciężki i na to poliester albo poliwinyl z przekładka zwiększająca przyczepność. Ale Janek chce żywicę z barwnikiem. Tylko, że żywica nie da tego co ciężki podkład. Ani się tak nie rozkłada ani tak nie trzyma. Ale robić można jak kto chce, można nawet posmołować też na rok, dwa wystarczy. Ile wyjdzie zależy od metody nakładania.
Byłem kiedyś użytkownikiem FS. Ale wolę być tutaj.
LONIEK, "TETRYK II"
 
stan2010
Longin Bojanowski napisał(aM

Pisałem , że i na to poliester albo poliwinyl z przekładka zwiększająca przyczepność. Ale Janek chce żywicę z barwnikiem. Ale robić można jak kto chce, można nawet posmołować też na rok, dwa wystarczy. Ile wyjdzie zależy od metody nakładania.


Proszę o wyjaśnieniem, co to jest "podkład epoksydowy ciężki" ??
I następna sprawa, bo zaczynam już /wybaczcie/ głupieć G " Tylko, że żywica nie da tego co ciężki podkład. Ani się tak nie rozkłada ani tak nie trzyma." To znaczy, że laminaty wypada robić z 'podkładu epoksydowego', bo żywica konstrukcyjna słabo się trzyma ??
I jeszcze jedno moje doświadczenie, o którym nie pisałem wcześniej. Przy laminowaniu nigdy nie używam denaturatu. Najwyżej do mycia po epoksydach, bo do poliestrów jest za słaby. W denaturacie jest 8-10% wody. Po przetarciu spirytus szybko odparuje, a woda zostanie. Oby tylko na powierzchni. Woda łączy się z utwardzaczem i znacznie pogarsza jego reaktywność, a w efekcie daje kiepską żywicę, która może gorzej przylegać do powierzchni, niż jakakolwiek farba.
Pozdrawiam I
 
Jan Brzozowski
W takim razie, jak Ty to widzisz, stan2010 ?
Życzę wszystkim sumów 2+ pozdrawiam, Tetryk I U
 
Longin Bojanowski
Skoro robiłeś tyle łódek to taką wiedzę powinieneś mieć, nie wypada nawet udawać. Podkład tzw. ciężki to dla przykładu Olivy Bosman 77 (Dwuskładnikowa, grubokryjąca, podkładowa farba epoksydowa.) dla odróżnienia od tzw. lekkiego Bosmana 54 ( lekki podkład epoksydowy (light primer) z firmy Oliva). I tak jest w większości firm, które produkują farby jachtowe. Nazwy nie mają znaczenia.
Sam użyłeś nazwy "żywica konstrukcyjna" i jak wskazuje nazwa to nie farba. Jest super pod warunkiem, że dochodzi zbrojenie w postaci włókien szklanych np. mata , tkanina. A położona tak jak farba trzyma się dużo gorzej niż przewidziane do tego podkłady.
Byłem kiedyś użytkownikiem FS. Ale wolę być tutaj.
LONIEK, "TETRYK II"
 
stan2010
Zacznę od początku remontu.
Piaskowanie, bardzo dobra decyzja I. Ale, nie piaskować, jak metal. To znaczy nie prostopadle, tylko pod kątem 45-60* dobranym doświadczalnie np. na ławce lub komorach.
Piaskowanie zlikwiduje kieszenie między żelkotem/farbą, a laminatem i odsłoni laminat, żeby szybciej odparowała woda. Przy okazji pomoże sprężone powietrze, ale musi pójść przez odwadniacz z odolejaczem. Brakuje tylko oleju w/na laminacie O . Wyciąłbym jednak wszystkie skrzynki z kadłuba, żeby wiedzieć co naprawdę w 'trawie piska'. Pozwoli to również później zabudować wnętrze wg. własnych potrzeb, ale nowa zabudowa musi dać sztywność podłużną, poprzeczną, a głównie na skręcanie.
Nie jest to raczej konstrukcja wyścigowa, więc naprawy zrobiłbym 'wolnym' poliestrem 'niebieskim' dostępnym na all.... Muszę sprawdzić oznaczenie. Mata emulsyjna 150/200. Jeżeli drewno w laminacie, to epoksydy, bo bardzo dobrze wiążą się z drewnem, ale wtedy mata z lepiszczem proszkowym, które też nadaje się do poliestrów.
Pokrycie powierzchni. Faktycznie, żywice konstrukcyjne nie rozlewają się tak, jak farby/lakiery. Wymagają przeszlifowania. Ostateczne 'wykończenie' powierzchni powinno być wykonane po pełnym utwardzeniu żywicy z napraw, co ma miejsce w temperaturze 20*C po miesiącu. Dotyczy to epoksydów, farb, lakierów. Nie trzeba tyle czekać, jeżeli na wierzch jest kładziony Top-coat poliestrowy.
Stosowałem z efektem >do przyjęcia< epidian 6011 w miarę grubo kładziony, żeby się rozlewał. Jest to mazidło dwuskładnikowe o wysokim połysku do impregnacji betonowych zbiorników na wodę. Z odpowiednim utwardzaczem ma nawet atest na wodę pitną.
Pozdrawiam I
 
stan2010
Longin Bojanowski napisał(aM

Skoro robiłeś tyle łódek to taką wiedzę powinieneś mieć, nie wypada nawet udawać. Podkład tzw. ciężki to dla przykładu Olivy Bosman 77 (Dwuskładnikowa, grubokryjąca, podkładowa farba epoksydowa.) dla odróżnienia od tzw. lekkiego Bosmana 54 ( lekki podkład epoksydowy (light primer) z firmy Oliva). I tak jest w większości firm, które produkują farby jachtowe. Nazwy nie mają znaczenia.
Sam użyłeś nazwy "żywica konstrukcyjna" i jak wskazuje nazwa to nie farba. Jest super pod warunkiem, że dochodzi zbrojenie w postaci włókien szklanych np. mata , tkanina. A położona tak jak farba trzyma się dużo gorzej niż przewidziane do tego podkłady.


OK... nie napisałem, że robiłem tyle łódek. Przekazuję moje doświadczenia z żywicami i laminatami od końca lat 70-tych, a uzyskane z napraw łodzi i samochodów, robienia kopyt i form np. na kabinę microsamolotu w połowie 80tych /jak mała kabinówka/, a obecnie kopyta i formy rozbieralnych na własny użytek w modelarstwie szkutniczym. Od trzech lat omijam f.Oliwa, po tym, jak miałem problemy ze zdjęciem formy z kopyta pomalowanego produktem Oliwy H. Pomimo 10 warstw rozdzielacza. Z mojego doświadczenia najlepszą powierzchnię dają lakiery z połyskiem przezroczyste, bo mają najmniej wypełniaczy, czyli jest praktycznie sam 'klej', a im bardziej grubokryjąca, tym więcej wypełniaczy, żeby zatkać pory, a w efekcie taki podkład można zarysować paznokciem. Lakiery samochodowe nigdy mnie nie zawiodły. Na odpowiedzialne elementy używam epoksydów Epolam i mogę mieszać żywicę z czasem życia od 20min. do 3godz. dla porcji 500g. W płytę przekładkową ze wzmocnieniem Al z Epolamu wklejam skorupy poliestrowe. Poliestry na żelkotach, płyta tryskana /byle czym/po wklejeniu.
Pozdrawiam I
 
stan2010
Umknęło wcześniej G
"Jest super pod warunkiem, że dochodzi zbrojenie w postaci włókien szklanych..."
Jest super nie dlatego, że coś dodano, tylko dlatego, że super klei 'wszystko', łącznie z włóknem szklanym i dzięki temu jest laminat, a nie żywica konstrukcyjna dzięki włóknom.
Pozdrawiam I
 
Longin Bojanowski
I tu niestety się nie zgodzę. Klej do wszystkiego nie istnieje to bajki marketingowe. Oczywiście klei super włókna szklane i parę innych rzeczy.
Ale dla przykładu: ta sama żywica i rożne włókna np: szklane, węglowe czy barowe. czy te laminaty mają taką samą wytrzymałość? No więc co daje wytrzymałość żywica czy zbrojenie. Sama żywica jest krucha i raczej mało odporna na zginanie i służy jedynie za klej który utrzymuje konstrukcję w kupie.
Byłem kiedyś użytkownikiem FS. Ale wolę być tutaj.
LONIEK, "TETRYK II"
 
Slawomir Tabor
Te wszystkie bajery z żywicami to nic innego jak obniżenie ciężaru laminatu do jego wytrzymałości i tyle w temacie jak dla mnie .
Wiem że na mojej łódce nawet 50 % farby poliuretanowej nie zostało po szlifowaniu miedzy warstwowym .
Nadal twierdze żeby nie stosować epoksydów do remontu Janka łódki bo wyjdzie za drogo . W jednym przypadku zastosował bym podkład epoksydowy antyosmozowy na dno . Najlepiej zabezpieczy laminat poliestrowy przed wnikaniem wody w stary laminat .
Janek ma swoją wizję remontu . Wracamy do tematu remontu .

Będę miał do sprzedania Romanę z 1972 r wyprodukowaną w Chojnicach , dwuskorupową waga 200 kg do lekkiego remontu lub sam ją wyremontuje .
Bez zacinania nie ma łapania.
Życie ucieka szybciej niż duży sum na haku.
Najbogatsi ludzie to Ci którzy handlują nadzieją a PZW w szczególności .
Urodziłem sie w komunie .Trochę pożyłem i umrę w kolorowej komunie .
 
Jacek Gebala
Litosci ! B

Sam nosze się z pomysłem kupna jakiejś przechodzonej "baryłki" i wiadomo trzeba będzie ja co najmniej przystosować do swoich potrzeb. Na ogol im tańsza tym więcej pracy. Z zainteresowaniem czytam wasze wypowiedzi, ale z każdą nową mam coraz większy mętlik w głowie. Chyba na czterech się wypowiadających jest 6 opinii jak to zrobić ! Ł

Moza by ktoś z was zrobił jakiś temat dla normalnych śmiertelników jak naprawić taką skorupkę ? Przecież są jakieś ogólne wzorce i reguły i można to sformułować w sposób zrozumiały bez tej chińszczyzny. No albo tą chińszczyznę najpierw wytłumaczyć H A potem to można się rozwodzić w szczegółach S
"Jeśli chcesz być szczęśliwy godzinę, to się upij. Jeśli chcesz być szczęśliwy trzy dni, to się ożeń. Jeśli chcesz być szczęśliwy całe życie, zostań wędkarzem... " O.Pavel
 
Mariusz Kulinski
Trafna uwaga JacekI Niewiele z tego rozumiemO
Skoro jest tu kilku fachowców w tej dziedzinie, to może taki poradnik od A do Z i bardziej łopatologicznie.
Nie zabijaj swojej pasji.Pstryk i do wody.
Pozdrawiam Qla.
 
Jan Brzozowski
Słusznie, Jacku I
Żeby rozwiać wątpliwości, podam rodzaj i właściwości żywicy, którą mam zamiar użyć do laminowania.


POLIMAL 1094 AWTP-1 posiada bardzo dobre cechy przetwórcze tzn bardzo dobrą przesycalność włókna szklanego, korzystną charakterystykę utwardzania oraz dobre parametry wytrzymałościowe.
Żywica ortoftalowa, konstrukcyjna, średnioelastyczna, przyspieszona, tiksotropowana, o niskiej emisji styrenu oraz z systemem barwnego wskaźnika utwardzania.
Zalecana do produkcji laminatów z których wytwarza się sprzęt pływający, sprzęt sportowo-turystyczny, zbiorniki, itp.
POLIMAL 1094 AWTP-1 Dobre utwardzanie wymaga temp. otoczenia powyżej 18°C
i niskiej wilgotności powietrza. Jest żywicą przyspieszoną o stosunkowo krótkim i stabilnym w okresie magazynowania czasie żelowania.
Korzystne warunki utwardzania uzyskuje się, stosując 1% utwardzacza np. Luperox K-1. Sterowanie czasem żelowania osiąga się przez zmianę ilości utwardzacza, korzystnie w zakresie 1 - 2%.
Zawartość środka obniżającego emisję styrenu w polimal 1094 AWTP-1 potęguje zmniejszenie adhezji między-warstwowej, dlatego należy tak laminować aby na powierzchni laminatu, którą ponownie będziemy laminować nie było zbyt dużo żywicy. Jeśli przerwa w laminowaniu jest dłuższa niż 24 godziny lub jest zbyt duża ilość żywicy na laminacie to przed nałożeniem następnej warstwy należy koniecznie ją przeszlifować


Natomiast jeśli chodzi o żywicę epoksydową do pomalowania, to dobra będzie ta:

Epidian 5 ma postać lepkiej cieczy o barwie słomkowej i charakteryzuję się:
- małym skurczem podczas utwardzania,
- możliwością utwardzania w temperaturze pokojowej,
- bardzo dobrą przyczepnością do materiałów takich jak: metale, szkło, ceramika, drewno itp.,
- doskonałymi właściwościami mechanicznymi i odpornością na działanie wielu czynników - chemicznych jak oleje, smary, rozcieńczone ługi i kwasy
- odporny na krótkotrwałe działanie temperatury do 80°C
- dobrymi właściwościami dielektrycznymi.

Epidian 5 stosowany jest głównie do wytwarzania mas posadzkowych, gruntów do betonu, klejów, do produkcji farb i lakierów chemoodpornych, kitów utwardzanych w temperaturze pokojowej oraz jako spoiwo do laminatów epoksydowo szklanych oraz do zalewania elementów elektrycznych i elektronicznych.

Epidian 5 stosowany jest również do wytwarzania kompozycji utwardzanych w wyższej temperaturze odpowiednimi utwardzaczami, jak aminy aromatyczne, bezwodniki kwasowe, imidazole, dicyjandiamid itp., do zastosowań wymagających większej odporności termicznej, chemicznej i wytrzymałości dielektrycznej.

Epidian 5 utwardza sie po dodaniu określonej ilości utwardzacza na tj. na 100 części wagowych : PAC 60-100, Z-1 12, IDA 40. Czas zelowania epidianu 5 to to około 180 min w temp 20C. Koniec procesu utwardzania następuje po 14 dniach

Życzę wszystkim sumów 2+ pozdrawiam, Tetryk I U
 
Retro
To, że wyremontowałem prę łódek i kilka zrobiłem, wcale nie świadczy o tym,
że jestem wszechwiedzący, ale doświadczenie mnie nauczyło, że te wszystkie zalecenia producentów trzeba brać z przymrużeniem oka.H

Jeszcze ostrożniej trzeba traktować wszelkie rady i sugestie zalecane na forach internetowych, które pisząc szczerze często są sprzeczne.F

Jednym zdaniem, żeby to wszystko, co piszą jedni i drudzy ocenić, H
"trzeba mieć doświadczenie".
S
https://www.facebook.com/zdargocic
 
Longin Bojanowski
Pewnie taki poradnik nie powstanie. Bo co człowiek to inne zdanie. Na początku tego tematu napisałem, że użył bym ciężkiego podkładu na dno a później do wyboru... ale ktoś napisał że nie wie co to ciężki podkład. Trochę to dziwne skoro pisze ktos kto ma częsty kontakt z naprawami czy produkcja z laminatów. Więc przytoczyłem pierwsze lepsze nazwy po wpisaniu w google hasła farby jachtowe. Równie dobrze mógłbym przytoczyć nazwy takich wyrobów firmy Sealine; Seajeta czy Hempla. Ale okazuje się, że Oliva jest zła bo ktoś tam miał problemy. Ja miałem problem z produktem firmy Sealine. Sławek używał żywicy Ampreq i poszło dobrze ale na pewno ktoś by się znalazł komu nie wyszło.
Janek chce użyć żywicy do wszystkiego i może tak zrobić. Jeżeli łódka jest z laminatu poliestrowego to wykazana do napraw żywica będzie ok. W przypadkach wątpliwych lub jeżeli była używana epoksydowa użył bym Epidianu o numerku 53. Malowanie zaś, jeżeli to ma być epoksyd to raczej nie 5, bo gęsta i trudno się nią maluje. Raczej lepsza była by 53 lub 6011. Choc w dalszym ciągu nie bardzo wierze w to, że tak badzie taniej niż podkład i na wierzch poliuretan.
Edytowane przez Longin Bojanowski dnia 13.01.2018 18:20
Byłem kiedyś użytkownikiem FS. Ale wolę być tutaj.
LONIEK, "TETRYK II"
 
Slawomir Tabor
Janek może Tobie się przyda taka tabelka proporcji żywicy epoksydowych i rożnych utwardzaczy .

sumowapasja.pl/images/imagehost/38ed675ae33dc15ea68469ec3c425773.jpg

Janek z Epidianu 5 nie zrobisz farby epoksydowej jest za lepki tz za gęsty takie jest moje zdanie .
Bez zacinania nie ma łapania.
Życie ucieka szybciej niż duży sum na haku.
Najbogatsi ludzie to Ci którzy handlują nadzieją a PZW w szczególności .
Urodziłem sie w komunie .Trochę pożyłem i umrę w kolorowej komunie .
 
Jan Brzozowski
Loniek, może być też E-53. Rzeczywiście, najlepsza będzie ta najrzadsza.
Co do ceny, E-53 kosztuje 170 zł za 5 kilo. Gdzie za tyle dostaniesz farbę epoksydową? Nie licząc kosztów podkładu?
Mam też możliwość kupna na firmę, wtedy będzie jeszcze taniej.
Sławek, dzięki za tabelkę.
Życzę wszystkim sumów 2+ pozdrawiam, Tetryk I U
 
Przejdź do forum:
Wygenerowano w sekund: 0.12
18,475,238 unikalne wizyty