Tytuł: SUMOWA PASJA - Forum sumowe - Forum wędkarskie o sumach :: Wybór pontonu
Dodane przez roberto7 dnia 31.07.2016 21:51
#1
Zakładam ten temat aby użytkownicy się wypowiedzieli i poznali wady i zalety poszczególnych modeli na rynku .Zastanawiam się i ja nad zmianą pływadła bo we 2 miejsca mało .Na początek ,czym różnią się modele maverick i proscan ? W największej mierze interesuje mnie jaki kształt pontonu jest lepszy na rzekę .Są modele z dziobem wysoko zadartym do góry i są niemal płaskie .Przynajmniej na dostępnych w necie zdjęciach widać że najbardziej płaskie w dziobie są bush kaiman i proscan kraken . Wydaje się że wysoko zadarty dziób zniżający się do poziomu dopiero na połączeniu z boczną burtą sprawia że tylko 2/3 pontonu dzwiga na sobie wyporność i dopiero przy znacznym obciążeniu dziób zaczyna się lekko zanurzać .Wydaje się że przy małej mocy silnika trudniej jest wejść w ślizg bo 2/3 pontonu jest głębiej zanurzone .Zalety zadartego dziobu to w zasadzie chyba tylko lepsza ochrona przed falami przy płynięciu pod falę .Z punktu widzenia wędkarza korzyść niewielka bo rzadko kiedy kierunek kursu jest akurat pod falę . Nie mniej chodzi mi o to jaki kształt pontonu najlepiej pomaga wejść w ślizg przy sporym obciążeniu gdy mocy silnika ciut brakuje . Miałem sytuację gdzie w 3 m pontonie przy obciążeniu nie licząc silnika ok 270kg nie było mowy o wejściu w ślizg na silniku 9.8. Patrząc na zdjęcia pontony maverick są łudząco podobne do proscana choćby wyposażeniem i kilkoma detalami .
Dodane przez Mariusz Kulinski dnia 01.08.2016 12:01
#2
Żeby wejść w ślizg pontonem ,trzeba w miarę łatwo unieść go do góry.O tym decyduje głównie kształt dna oraz zanurzenie, oczywiście przy podobnym obciążeniu.Są różne kształty dna różniące się wyprofilowaniem np:
Pierwsze rozwiązanie zapewnia lepsza kierunkowość i lepiej zachowuje się przy skręcaniu ,ale trochę gorzej wchodzi w ślizg.
Drugie dokładnie odwrotnie wchodzi w ślizg szybciej ale wolniej reaguje na zmianę kierunku i nie tak precyzyjnie-sprawdzone w praktyce.
Dochodzi jeszcze zanurzenie ,mam 370 i 275 i ten mniejszy dużo później wchodzi w ślizg na tym samym silniku i podobnym obciążeniu.Wychodzi na to ,że lepiej duży ponton ,o dużej nośności ,a to wiąże się ze sporą średnicą balonów,wagą całości i wzrastają opory powietrza ,a to też pożera moc.Czyli ,rozsądny kompromis.
Bardzo ważna jest również sztywność całości -podłoga raczej aluminiowa z belkami usztywniającymi oraz porządne napompowanie całości ,a przede wszystkim kila.
Tyle moje spostrzeżenia.
Dodane przez roberto7 dnia 01.08.2016 18:56
#3
Moje spostrzeżenia ograniczają się do jednego pontonu coś jak z pierwszego rysunku .Jednak kluczową kwestią jest chyba zanurzenie i im mniejsza powierchnia pontonu tym zanurzenie większe i wydaje się że ponton o średnicy balonu 42cm i 36 cm przy tej samej szerokości i długości będą miały podobne zanurzenie .Jednak chodzi mi o coś innego .Są pontony patrząc od tyłu po wierzchu burty prawie w całości płaskie jedynie końcowa część dziobu np 50 cm jest lekko uniesiona przez co podłoga w całości leży na wodzie a są też takie w których dziób unosi się już ponad metr od końca dziobu przez co 1/3 pontonu jest jakby w powietrzu .
Dodane przez Mariusz Kulinski dnia 01.08.2016 23:47
#4
Zauważ że pontony o większej średnicy balonu mają też zazwyczaj większą nośność. Są też bardziej stabilne i sztywniejsze- więc będą lepsze na rzekę. Mocno zadarty dziób to raczej tak jak pisałeś, ochrona przed falami a napompowany kil
częściowo niweluje to podniesienie.
Edytowane przez Mariusz Kulinski dnia 01.01.1970 01:00
Dodane przez jachu67 dnia 05.04.2017 20:28
#5
Natrafiłem na pontony o dmuchanej podłodze. O "dziwo", w tym samym modelu, są one droższe od aluminiowych .
Czy lepsze ? i dlaczego ?
Dodane przez Mariusz Kulinski dnia 05.04.2017 21:09
#6
Ta dmuchana podłoga to airmata ,czy taka jak tu:
http://anmur.eu/Ponton-motorowy-NawiPoland-AIR-360S-z-kilem-p28086
Dodane przez maweric dnia 05.04.2017 21:54
#7
Należy rozróżnić :
- air mata
- podłoga pompowana
Air mata - to wkładana w ponton podłoga dmuchana wykonana z pvc
Podłoga dmuchana - to zespolona podłoga z pontonem
Cena to około 100-120 zł drożej od podłogi aluminiowej.
Rożnica w wadze ( dla porównania ponton 330 )
air mata - 7 kg
aluminium - 19 kg
Dodane przez Jozek Pojedyniec dnia 05.04.2017 22:27
#8
Dwa kilometry ode mnie jest firma co ponad 30 lat robią pontony na zamówienie dla straży,ratownictwa , dla nurków, raftingowe itp itd. Dla mnie robią teraz z tego samego materiału, w tym samym kamuflażu co miałem rok temu, tylko trochę większy 380 x 175 . Jak będzie gotowy to porobię foty, jakiś filmik z pływania nagram i napiszę coś więcej o firmie
Dają 5 lat gwarancji i na miejscu naprawiają, nie trzeba wysyłać na Ukrainę
Dodane przez maweric dnia 05.04.2017 22:57
#9
Podaj cenę pontonu, tylko tą normalną , a nie dla Ciebie
A to nowy stwór , szerszy i dłuższy od normalnego i komora więcej
Edytowane przez maweric dnia 05.04.2017 23:08
Dodane przez Mariusz Kulinski dnia 06.04.2017 00:27
#10
Jakieś parametry i cena
Dodane przez maweric dnia 06.04.2017 06:11
#11
Przy 330
330x162, cockpit 250x78
Pierwszy w połowie maja, cena330 z podłogą alu 3300 zł.
Dodane przez jachu67 dnia 07.04.2017 19:50
#12
jachu67 napisał(a
Natrafiłem na pontony o dmuchanej podłodze. O "dziwo", w tym samym modelu, są one droższe od aluminiowych .
Czy lepsze ? i dlaczego ?
Maweric: uprzejmie proszę o zajęcie stanowiska.
Dodane przez maweric dnia 07.04.2017 21:32
#13
Jachu już się wyżej wypowiedziałem
Dodane przez roberto7 dnia 08.04.2017 09:19
#14
Co do pontonu i jego wykonania to mam takie spostrzeżenie że do niczego są te malowane pawęże .Nie wiem jak laminowane ,ale modele z pawężą malowaną farbą są przed zamontowaniem do pontonu pomalowane . Skutek taki że klej trzyma nie pawęż a farbę i po jakimś czasie na wodzie pawęż oddziela się od farby i nie trzyma . Fakt że siedzi głęboko w tych mocowaniach i nie ma siły aby wypadła ale woda w sklejkę wchodzi . Chyba lepsza jest pawęż laminowana .
Edytowane przez roberto7 dnia 01.01.1970 01:00
Dodane przez maweric dnia 08.04.2017 10:39
#15
Pawęż jest malowana i laminowana ze 2 cm dalej niż obejma ( ta część w którą wchodzi pawęż ), reszta to surowa sklejka. Dlatego właśnie by klej łączył się nie z farbą, a ze sklejką. Najpierw pawęż wklejana jest w te plastikowe uchwyty, następnie łączona z balonami.
Dodane przez roberto7 dnia 08.04.2017 17:16
#16
W tym pontonie tak pewnie jest .Chodziło mi np o pro marine .
Dodane przez Jozek Pojedyniec dnia 29.04.2017 21:24
#17
Ja sobie zaprojektowałem a sąsiedzi mi to zrobili, jeszcze parę gadżetów się mu dorobi ale mi już się podoba
Dodane przez Mariusz Kulinski dnia 29.04.2017 21:56
#18
Fajny
Zdradzisz producenta i jakieś parametry?
A już powiększyłem i widzę logo -Wats
Edytowane przez Mariusz Kulinski dnia 01.01.1970 01:00
Dodane przez Mateusz Wisniewski dnia 29.04.2017 22:20
#19
ja w ostatnim tygodniu do swojego barka 330 dołożyłem twardą podłogę oraz kółka slipowe kolibi
Dodane przez Marek Bukowski dnia 30.04.2017 00:11
#20
Ale ładny ponton
, w oko wpada dodatkowa listwa która łączy podłogę na dziobie,nie jestem pewny ale chyba nie widziałem takiego rozwiązania .