Tytuł: SUMOWA PASJA - Forum sumowe - Forum wędkarskie o sumach :: Pływadło Tetryka I

Dodane przez stan2010 dnia 12.01.2018 22:58
#90

Longin Bojanowski napisał(aM

Skoro robiłeś tyle łódek to taką wiedzę powinieneś mieć, nie wypada nawet udawać. Podkład tzw. ciężki to dla przykładu Olivy Bosman 77 (Dwuskładnikowa, grubokryjąca, podkładowa farba epoksydowa.) dla odróżnienia od tzw. lekkiego Bosmana 54 ( lekki podkład epoksydowy (light primer) z firmy Oliva). I tak jest w większości firm, które produkują farby jachtowe. Nazwy nie mają znaczenia.
Sam użyłeś nazwy "żywica konstrukcyjna" i jak wskazuje nazwa to nie farba. Jest super pod warunkiem, że dochodzi zbrojenie w postaci włókien szklanych np. mata , tkanina. A położona tak jak farba trzyma się dużo gorzej niż przewidziane do tego podkłady.


OK... nie napisałem, że robiłem tyle łódek. Przekazuję moje doświadczenia z żywicami i laminatami od końca lat 70-tych, a uzyskane z napraw łodzi i samochodów, robienia kopyt i form np. na kabinę microsamolotu w połowie 80tych /jak mała kabinówka/, a obecnie kopyta i formy rozbieralnych na własny użytek w modelarstwie szkutniczym. Od trzech lat omijam f.Oliwa, po tym, jak miałem problemy ze zdjęciem formy z kopyta pomalowanego produktem Oliwy H. Pomimo 10 warstw rozdzielacza. Z mojego doświadczenia najlepszą powierzchnię dają lakiery z połyskiem przezroczyste, bo mają najmniej wypełniaczy, czyli jest praktycznie sam 'klej', a im bardziej grubokryjąca, tym więcej wypełniaczy, żeby zatkać pory, a w efekcie taki podkład można zarysować paznokciem. Lakiery samochodowe nigdy mnie nie zawiodły. Na odpowiedzialne elementy używam epoksydów Epolam i mogę mieszać żywicę z czasem życia od 20min. do 3godz. dla porcji 500g. W płytę przekładkową ze wzmocnieniem Al z Epolamu wklejam skorupy poliestrowe. Poliestry na żelkotach, płyta tryskana /byle czym/po wklejeniu.