Tytuł: SUMOWA PASJA - Forum sumowe - Forum wędkarskie o sumach :: Dobór odpowiedniej śruby do silnika zaburtowego w celu osiągnięcia maksymalnej prędkości

Dodane przez Robert Pytka dnia 04.12.2015 10:35
#1

Ja mam Kolibri 300 z kilem i silnik 6 km z śrubą o mniejszym skoku i z gratami na rzece nie mogę wejść w ślizg . I kombinowałem z trymem i nie da się nic zrobić , problem może być tylko z waga bo Ci na filmiku to ważą tyle co ja jeden . D

Edytowane przez Robert Pytka dnia 01.01.1970 01:00

Dodane przez Marek Bukowski dnia 04.12.2015 12:42
#2

Co do śrub to mam nieużywaną ,do mojego motorka nie pasuje E,inny romiar frezów .Śruba Solas saturn do silników od 6 do 15 km 9 - 1/4-11. sumowapasja.pl/images/imagehost/38ecb6f0ba4e94d37ac40d232d14da74_resized.jpg

Dodane przez Longin Bojanowski dnia 04.12.2015 12:51
#3

VGPatrol napisał(aM

Na uciągowej śrubie, to nic dziwnego, że nie idzie w ślizgu. Próbowałeś założyć szybką śrubę (z dużym skokiem)?


To prawda, uciągowa do holownika, do czegoś co ma wejść w ślizg śruba standard lub o większym skoku.

Dodane przez Jozek Pojedyniec dnia 04.12.2015 12:54
#4

Mój koliber 330 z 6 km yamaha , na pól gwizdka otwarta manetka i w ślizgu idzie jak tralala z gratami

https://www.facebook.com/jozef.pojedyniec/videos/vob.1394479796/10205001614825453/?type=2&theater

Edytowane przez Jan Brzozowski dnia 01.01.1970 01:00

Dodane przez Robert Pytka dnia 04.12.2015 14:25
#5

A więc Panowie pomóżcie bo mogę być w błędzie . W tabeli mamy podane rozmiary śrub do silnika Tohatsu 6 km . Standardowo idzie śruba nr 8 czyli 7.8 X 8.0 . Więc jaką można założyć śrubę aby płynąć szybciej i spowodować aby silnik wchodził na większe obroty ?

sumowapasja.pl/images/imagehost/979e7a54c3d66dc53233dbd32803add7_resized.jpg

Dodane przez Kiersnowski Artur dnia 04.12.2015 14:46
#6

Z tym rozmiarem i skokiem śruby to też trzeba uważać, żeby nie mieć efektu odwrotnego od zamierzonego. Kolega kombinował przy yamce 15KM i przekombinował, założył za "szybką" śrubę, efektem było jak to nazwał, zabieranie wody spod łódki, w efekcie prędkości nie zyskał, ale rufa siadała głęboko w wodzie i nie szła do przodu, wrócił do starej standardowej śruby.

Dodane przez Robert Pytka dnia 04.12.2015 14:57
#7

Obroty silnika - constans
Rozmiar śruby - constans
Skok śruby - w górę zdecydowanie.


VGPatrol o jakim rozmiarze śruby myślisz ?

Dodane przez Robert Pytka dnia 04.12.2015 15:22
#8

Standardowa śruba nr 8 ma skok 203 mm numer 9 ma 229 mm . To są śruby podane przez producenta . Rozumiem że jeżeli nr 8 nie daje rady to powinienem zmienić na 9 .


Jeszcze wypowiedz się na temat teorii takiej że np nr 8 nie daje rady wprowadzić łodzi w ślizg ( z powodu ciężaru ) jest tak że silnik już chce ale brakuje mu ciut ciut - odrobinę . Czy zmniejszając skok minimalnie nie spowodujemy , że silnik wejdzie na większe obroty i pchnie łudź szybciej ?

Edytowane przez Robert Pytka dnia 01.01.1970 01:00

Dodane przez Daniel Gula dnia 04.12.2015 16:08
#9

Jozek Pojedyniec napisał(aM

Mój koliber 330 z 6 km yamaha , na pól gwizdka otwarta manetka i w ślizgu idzie jak tralala z gratami

https://www.facebook.com/jozef.pojedyniec/videos/vob.1394479796/10205001614825453/?type=2&theater

Jakie masz oznaczenia na śrubie ?
Mam taki sam motor , na mojej jest 8 1/2 X 6 1/2- i chba litera M , może wiecie jaka to śruba w sensie uciągowa czy szybka ?

Dodane przez Robert Pytka dnia 04.12.2015 16:45
#10

Może wiecie kto ma w ofercie śruby stalowe o dużym skoku do silnika Tohatsu 6 km ?

Dodane przez Marek Bukowski dnia 04.12.2015 16:52
#11

Słyszałem w wakacje że w Legionowie jest gość co ma śruby w ofercie do większości silników .

Dodane przez Jozek Pojedyniec dnia 04.12.2015 18:33
#12

Daniel Gula napisał(aM

Jozek Pojedyniec napisał(aM

Mój koliber 330 z 6 km yamaha , na pól gwizdka otwarta manetka i w ślizgu idzie jak tralala z gratami

https://www.facebook.com/jozef.pojedyniec/videos/vob.1394479796/10205001614825453/?type=2&theater

Jakie masz oznaczenia na śrubie ?
Mam taki sam motor , na mojej jest 8 1/2 X 6 1/2- i chba litera M , może wiecie jaka to śruba w sensie uciągowa czy szybka ?

U mnie jest tak samo tylko na końcu litera N

Dodane przez Strzala dnia 04.12.2015 20:28
#13

Ojej ale rozciągnięty tematU. Podstawowa rada to przed zmianą śruby trzeba dokładnie znać obroty jakie uzyskuje silnik na zamontowanej śrubie. Dodatkowo trzeba mieć wykres mocy i momentu obrotowego silnika. Szczególnie jest to ważne w małych silnikach gdzie chcemy wejść w ślizg na skraju jego możliwości. Pamiętać trzeba, że każdy silnik innego producenta o tej samej mocy jest inny. Moc jest ważna ale do wejścia w ślizg ważniejszy jest moment obrotowy. Dlatego Józek na swoich 6koniach popłynie w ślizgu bez problemu bo ma silnik dwucylindrowy o stosunkowo dużej pojemności. Ktoś inny na jednocylindrowej 6-ce może tylko próbować.
Po prostu silnik w łodzi nie ma skrzyni biegów. Przełożenie jest jedno i możemy je korygować.tylko zmieniając śrubę na szybszą lub wolniejszą. Jaką byśmy nie mieli to tak jakby jeździć samochodem jednym biegiem. Mając silnik o większym momencie obrotowym będzie to łatwiejsze.
Teraz jak dobrać śrubę. Trzeba celować w moc maksymalną w przypadku prędkości lub w maksymalny moment obrotowy w przypadku problemu w wejściu w ślizg. Musimy oczywiście znać osiągane obroty (zakup prostego obrotomierza nas nie ominie). Śruba skok mniejsza (wolniejsza) zwiększa obroty silnika o ok. 300-500 obrotów, a większa (szybsza) odwrotnie. To przybliżone parametry bo każdy przypadek jest inny ale w tym zakresie się mieścimy.
Proszę nie sugerować się nazewnictwem bo na "wlniejszej" śrubie możemy mieć lepsze osiągi jak i gorsze. Wolniejsza śruba to taki niższy bieg w samochodzie, a szybsza wyższy.
Dlatego załadowanym busem na czwartym biegu można pojechać szybciej niż na piątym itd.

Reasumując - nikt rozsądny nie odważy się precyzyjnie dobrać śrubę nie znając wszystek ch danych o których wyżej wspomniałem. Dodatkowo teoria idealnie nie pokrywa się z praktyką a margines błędu przy tak małych silnikach jest żaden.

Pozdrawiam.

Dodane przez maweric dnia 04.12.2015 20:58
#14

Robert- telefon do tej firmy i dobiorą śrubę i wszystko wytłumaczą.
Masz tez cały katalog śrub do Tosiek na stronie i oczywiście mają stalowe śruby.
http://www.permatech.com.pl/produkty/sruby-napedowe/

Dodane przez Slawomir Tabor dnia 04.12.2015 21:01
#15

Po prostu trzeba mieć kilka śrub i zrobić test na wodzie .
G
Co z tego wyjdzie , ano będziemy mieli kilka śrub na zapas .H

Dodane przez Robert Pytka dnia 04.12.2015 21:51
#16

Biorąc pod uwagę że śrubka kosztuje 300 - 500 złociszy można trochę umoczyć E

Strzała fajnie że tutaj trafiłeś i czasami dobrze jest posłuchać kogoś kto się zna na rzeczy . A że idzie zima to jest czas na zgłębienie pewnych zaległych lekcji z budowy silnika . Podejmuję się sprawdzenia tego na swoim silniku bo wychodzi z tego że doradztwo super serwisantów było delikatnie mówiąc o kant tyłka . Ja mam silnik Tohatsu MFS 6C . Podaję niżej jego parametry techniczne . W najbliższym czasie zakupię obrotomierz i powoli zobaczymy co z tego wyjdzie . Sprawę traktuję poważnie gdyż zależy mi na szybkim przemieszczaniu się po wodzie .

sumowapasja.pl/images/imagehost/d19a8e618f7d7ef85824b06b2034208f_resized.jpg


No to jaki obrotomierz i jak to zmierzyć ?

Edytowane przez Robert Pytka dnia 01.01.1970 01:00

Dodane przez Kiersnowski Artur dnia 04.12.2015 21:57
#17

Kumpla łódka czyli bercia nr 2 znaczy kolejny model szuflandii waga c.a. 60kg

Dodane przez Robert Pytka dnia 04.12.2015 22:17
#18

Proszę administratorów o przeniesienie tutaj rozpoczętego wątku o śrubach z tematu o pontonach .

Dodane przez Robert Pytka dnia 04.12.2015 23:14
#19

Znalazłem taki oto obrotomierz . Czy będzie się nadawał ? Ma dodatkowo zapis motogodzin więc można go na stałe zamontować przy silniku i sprawdzać pomiary . Martwi mnie tylko połączenie . Czy owinięcie wokół kabla od świecy jest wystarczające ?

http://allegro.pl...f2d6ed1ca0

Edytowane przez Robert Pytka dnia 01.01.1970 01:00

Dodane przez Marek Bukowski dnia 05.12.2015 00:17
#20

Śruba która będzie najszybsza to znowu długi czas wejścia w ślizg ,to tak jak by z piątego biegu stratować w samochodzie .Najbardziej odpowiednia byłaby chyba pośrednia wtedy ślizg szybki i prędkość zadowalająca .